WIEDZA I INSIGHTY NA TEMAT ŻYCIA I ZAINTERESOWAŃ NAJMŁODSZYCH WIDZÓW TO TEMAT PRZEWODNI KONFERENCJI ORGANIZOWANEJ PRZEZ PREMIUM TV

30 września odbyła się konferencja pt. „Świat dziecięcej wyobraźni, czyli rola mediów w życiu małych konsumentów”, organizowana przez Premium TV, wspólnie z partnerami, kanałami dziecięcymi z oferty CANAL+ Cyfrowy (MiniMini+, teleTOON+), Viacom International Media Networks (Nickelodeon), Disneya (Disney Channel, Disney XD oraz Disney Junior) oraz Telewizji Puls (TV Puls & PULS 2). Celem spotkania była prezentacja wyników badań nad stylem życia dziecięcych grup widowni w kontekście komunikacji z młodymi konsumentami.

 

„Kto ma pilota i dostęp do sieci, ten rządzi. O roli mediów w życiu dzieci w wieku 3-12 lat”

Konferencja rozpoczęła się od prezentacji wyników obszernego badania Grupy IQS, poświęconego dzieciom i ich funkcjonowaniu w rodzinie. Badaczki Katarzyna Krzywicka-Zdunek (pomysłodawczyni badania „Trenndies – świat polskich dzieci 3-16 lat”) oraz Katarzyna Haczewska-Wierzbicka (realizatorka projektu) zwróciły uwagę na zasadniczą zmianę w trybie życia i konsumpcji mediów wśród dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym (po 7 roku życia). Wyniki badania wskazują, że dzieci żyją otoczone przez swoich telewizyjnych bohaterów, przy czym dla starszej grupy bohaterami godnymi naśladowania stają się częściej celebryci i marki znane z życia w grupie rówieśników. Wraz z wiekiem rośnie także konsumpcja Internetu i mediów społecznościowych. Ważną rolę w sposobie konsumowania telewizji i innych mediów ma sposób funkcjonowania rodziny, w którym wychowuje się dane dziecko.

 

„Z wizytą wśród widzów – wpływ telewizji na życie codzienne najmłodszych”

Badanie etnograficzne realizowane dla CANAL+ w ubiegłym roku wskazuje, że dzieci często mają nieograniczony dostęp do telewizji, więc zatraca ona swoją rolę rytmizującą dzień i staje się nieodłącznym towarzyszem dnia codziennego. Jak podkreślał Krzysztof Goryński, Research Projects Manager platformy nc+, z tego powodu bardzo ważne jest, by kanały telewizyjne, które są oglądane przez dzieci były dostosowane do ich rozwoju i bezpieczne pod względem prezentowanych treści. Kanał MiniMini+ jest uznawany za taki kanał i jednocześnie najczęściej wskazywany jako ulubiony kanał dzieci (wskazuje go aż 36% rodziców*). Badania CANAL+ wskazują, że wśród dzieci popularne są różnorodne zachowania przed TV, w tym aktywności angażujące je do zabawy, tańca i śpiewu. Telewizja pełni także bardzo ważną funkcję w życiu rodziny, jako element rodzinnych rytuałów, wspólnego spędzania czasu.

 

„Kids & the Role of Fun” – Nickelodeon i rola humoru w mediach dziecięcych”

Bettina Vogel, dyrektor kreatywna kanału Nickelodeon oraz Mathias Wierth-Heining, dyrektor działu badań Viacom International Media Networks w Europie Północnej przedstawili wyniki badania „Dzieciaki i rola zabawy”, które zostało zrealizowane dla kanału Nickelodeon**. Badanie miało na celu sprawdzenie preferencji i oczekiwań widzów kanału i ich rodziców. Humor sytuacyjny, absurdalne i niespodziewane historie oraz humor „błazeński” okazały się obszarami, z których dzieci śmieją się niezależnie od ich kultury czy kraju pochodzenia. W porównaniu do rówieśników z innych krajów, polscy młodzi widzowie znacznie częściej śmieją się z bohaterów telewizyjnych (62% dla próby polskiej, 43% - średnio dla wszystkich badanych). Ponadto polskie dzieci widzą najwięcej humoru w programach TV (odpowiednio 81% do 64%), a czas spędzany na oglądaniu humorystycznych treści w sieci lub telewizji chętnie dzielą z rodzicami (wskazania odpowiednio na poziomie 89% i 85%, będące najwyższymi w badanej grupie krajów).

 

Rola mediów w życiu małych konsumentów

Całe spotkanie podsumowała dyskusja panelowa z udziałem m.in. Marty Szwakopf, szefowej kanałów dziecięcych MiniMini+ & teleTOON+, przedstawiciela kanałów Disneya (w ofercie Premium TV od października br.) Patryka Piputy, dyrektora Disneymedia+ w Europie Środkowo-Wschodniej, oraz Jacka Ściobłowskiego, Menedżera kanału PULS 2, jednego z najbardziej dynamicznie rozwijających się kanałów nadających w sposób cyfrowy naziemny.

 

** Badanie Ipsos przeprowadzone w kwietniu 2013 w: Polsce, Niemczech, Holandii, Belgii, Danii i Szwecji. Przygotowane w 2 fazach: faza 1 – jakościowa objęła desk research, pogłębione wywiady z respondentami oraz wywiady z ekspertami zajmującymi się tematyką dziecięcą bądź dot. wpływu humoru na rozwój dzieci i nastolatków; faza 2: internetowe badanie ilościowe na próbie = 3016 par dziecko – rodzic. Grupa dzieci w wieku 6 – 13 lat.